دور جدید آنالیز سنگ‌های مریخ توسط «کنجکاوی»





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

بر اساس اعلام ناسا، مریخ‌نورد کنجکاوی دور جدید تحقیقات و آنالیز نمونه‌ها را در منطقه موسوم به Point Lake بزودی آغاز خواهد کرد.

به گزار سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریخ نورد کنجکاوی پس از شش هفته حضور و آنالیز نمونه خاک در منطقه «راکنست» در نزدیکی دهانه گیل، 16 نوامبر (26 آبان) گردش کوتاهی در منطقه انجام داده و از تکه سنگی موسوم به Rocknest 3 نمونه برداری کرد.

بررسی و آنالیز ترکیبات سنگ نیز توسط ابزار طیف سنج ذرات آلفا اشعه ایکس انجام شد.

«مایکل واتکینز» مدیر مأموریت کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) خاطرنشان می کند: با انجام نمونه‌برداری و آنالیز همزمان ترکیبات سنگ، برنامه ریزی برای انجام مأموریت های پیچیده‌تر طی هفته‌های آینده فراهم شده است.

تیم مأموریت کنجکاوی در منطقه Point Lake از دوربین اصلی مریخ نورد برای برنامه‌ریزی و کنترل نخستین فعالیت حفاری استفاده می‌کند؛ مته حفاری مریخ‌نورد قادر به ایجاد حفره‌ای به عمق 2.5 سانتی‌متر در داخل نمونه سنگ‌های مریخ است.

در همین حال کار تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی از آنالیز نخستین نمونه‌های خاک مریخ توسط ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM)‌ در حال پیگری است.

محققان ناسا امیدوارند با استفاده از ابزار SAM‌ بتوانند ترکیبات ارگانیک شامل بلوک‌های حاوی کربن را به عنوان نشانه احتمالی حیات میکروبی در سیاره سرخ شناسایی کنند.

نتایج بدست ‌آمده از آنالیز خاک مریخ طی نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا که از سوم تا هفتم دسامبر (13 تا 17 آذر) در سان فرانسیسکو برگزار می‌شود، رسما اعلام خواهد شد.

ایسنا


نوشته شده در پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin