استیفن هاوکینگ، برنده جایزه ۱٫۸ میلیون دلاری فیزیک بنیادی شد





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

استیفن هاوکینگ موفق به دریافت جایزه ویژه فیزیک بنیادی برای یک عمر دستاورد علمی از جمله کشف تابش پرتو از سیاه‌چاله‌ها و همکاری وی در پژوهش‌های گرانش کوانتومی و جنبه‌های جهان اولیه شد.

به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، هاوکینگ، صاحب سابق کرسی ریاضیات لوکاسی در دانشگاه کمبریج اکنون در حال بررسی شیوه‌های مناسب برای خرج کردن این جایزه ۱٫۸ میلیون دلاری است.

این جایزه یکی از چند برنامه یوری میلنر، میلیاردر روسی بوده که از دکتری خود در فیزیک چشم پوشیده و میلیون‌ها دلار از سرمایه‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی به دست آورده است.

برندگان این جوایز توسط یک کمیته مستقل از فیزیکدانان از جمله اد ویتن، نظریه‌پرداز تئوری ریسمان و آلان گوث، نظریه‌پرداز انبساط کیهانی انتخاب می‌شوند.

این جوایز قابل اهدا به محققان جوانتر از دریافت‌کنندگان جوایز نوبل بوده و به شاهد تجربی برای کار نظری نیاز نیست.

هاوکینگ از دریافت این جایزه اظهار خوشحالی و قدردانی کرده و گفت: هیچ کس عهده‌دار تحقیق در حوزه فیزیک با هدف دریافت جایزه نمی‌شود بلکه لذت اصلی، کشف چیزهای ناشناخته است. با این حال جوایزی مانند این می‌تواند نقش مهمی را در درک عموم در مورد دستاوردهای فیزیک ایفا کند.

وی افزود: اگرچه تقریبا همه فیزیکدانان نظریه‌پرداز با پیش‌بینی من در مورد وجوب درخشش یک سیاه‌چاله مانند یک جسم داغ موافق هستند اما تائید تجربی این نظریه بسیار مشکل است چرا که دمای سیاه‌چاله ماکروسکوپی بسیار پائین است.

این فیزیکدان که با کتاب «تاریخچه کوتاهی از زمان» در سال ۱۹۸۸ معروف شده، هنوز برنامه مشخصی برای خرج کردن این جایزه ندارد.

هاوکینگ اظهار کرد: من با این پول به دخترم و فرزند اوتیسمی وی کمک کرده و شاید یک خانه ویلایی برای تعطیلات بخرم اگرچه در زمان تعطیلات نیز جای خاصی نرفته و ترجیح می‌دهم بر روی کارهای خودم در فیزیک بنیادی کار کنم.

دکتر نیما ارکانی حامد، عضو این کمیته انتخاب اظهار کرد: در مورد هاوکینگ چه می‌توان گفت. او یک غول بزرگ فیزیک مدرن است که کارهای بسیار بسیار بزرگی را انجام داده است.

یوری میلنر ۵۱ ساله نیز اکنون فوق لیسانس فیزیک نظری از دانشگاه مسکو بوده و اگرچه در زمان دکتری از درس پا پس کشید اما همچنان علاقه خود را به این حوزه نگه داشت و این جوایز را برای شناساندن بزرگترین مغزهای فیزیک بنیادی بنیانگذاری کرد.

هاوکینگ ۷۰ ساله تنها برنده این جایزه نبوده و دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادرونی که از کشف ذره بوزون هیگز یا یک ذره شبیه به آن در سال جاری خبر دادند نیز ۱٫۸ میلیون دلار را با خود به خانه بردند.این جایزه به لین اوانز، رئیس کنونی برخورددهنده و شش رئیس قبلی و کنونی دو گروه اطلس و CMS اهدا شد.

علاوه بر این افراد، کمیته انتخاب از چند فیزیکدان دیگر که در فهرست کوتاه برندگان این جایزه در سال آینده قرار دارند، نام برد. کار این دانشمندان از کشف مواد عجیب موسوم به عایقهای توپولوژیکی تا پژوهشهای حوزه نظریه ریسمان متفاوت بود.

سه فیزیکدان دیگر با سنین زیر ۳۵ سال نیز توانستند جوایز ۱۰۰ هزار دلاری را برای دستاوردهای خود در حوزه‌های دیگر فیزیک بدست بیاورند.

شرایط برنده شدن این جوایز شامل ارائه حداقل یک سخنرانی عمومی در سال در حوزه مربوطه است.

علم پرس


نوشته شده در چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin