جستجو براي حيات به ستارگان جوان رسيد





























نگاهی به فراسوی آسمان


جستجو براي حيات به ستارگان جوان رسيد

پروازهاي شبانه در رصدخانه‌هاي هوابرد براي يافتن ستارگان جوان و تازه متولد شده مي‌تواند شواهدي از وجود حيات را در اختيار محققان قرار دهد.

رصدخانه هوابرد (airborne observatory)‌ در اصل يک هواپيماي بوئينگ 747 مجهز به رصدخانه استراتوسفري ستاره شناسي مادون قرمز است.

بزرگترين رصدخانه هوايي جهان  با پرواز در ارتفاع 40 هزار پايي، قادر به جمع آوري داده هاي بسيار خاص نجومي است.

گروهي از محققان اختر زيست شناسي از جمله دو محقق موسسه پلي تکنيک رنسلر قصد دارند از اين رصدخانه هوابرد مجهز به تلسکوپ مادون قرمز براي بررسي مجموعه اي از مولکول ها در ابرهاي گرد و غبار اطراف پنج ستاره جوان استفاده کنند.

پروفسور «داگلاس ويت» از فيزيکدانان موسسه رنسلر تأکيد مي کند: قصد داريم در اين تحقيق دريابيم که ماده مورد نياز براي تشکيل حيات سياره اي از کجا و چگونه شکل مي گيرند و آيا شکل مشابهي از حيات در منظومه شمسي مي تواند در نقاط ديگر کائنات نيز وجود داشته باشد؟

«ويت» خاطر نشان مي کند: امکان بازگشت به زمان شکل گيري اوليه منظومه شمسي وجود ندارد، اما مي توانيم با رصد مناطق ديگر با ساختاري مشابه منظومه شمسي، از آنها بعنوان يک نمونه قياسي استفاده کنيم.

مشاهدات مادون قرمز از ستاره هاي تازه متولد شده توسط تلسکوپ هاي زميني، حاکي از حضور مولکول هاي آلي و آب در بقاياي گرد و غبار در اين ابرهاست.

با توجه به رطوبت جو که بخش عمده پرتوهاي مادون قرمز را جذب مي کند، محققان قصد دارند از اين رصدخانه هوابرد براي بررسي بخشي از طيف خاصي که از طريق جو قابل مشاهده نيست، استفاده کنند.

ایسنا


نوشته شده در چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin