حضورهمیشگی انسان درفضا





























نگاهی به فراسوی آسمان

با وجود پايان برنامه شاتلهاي ناسا، سال 2012 چه از طريق فضاپيماهاي روباتيك و سرنشين‌دار دولتي و چه خصوصي، سال پر سفري به فضا بوده كه با اولين ورود ماموريت باربري صنعت تجاري به ايستگاه فضايي بين‌المللي همراه خواهد بود.

 

در حالي كه چين قصد دارد اولين سكنه جديدترين آزمايشگاه فضايي خود را به فضا بفرستد، كاوشگرهاي جديد ناسا نيز به ماه و سياره مريخ وارد خواهند شد. سايت «اسپيس» در گزارشي به 12 ماموريت قابل پيش‌بيني سال 2012 اشاره كرده است.

 

پرتاب اولين فضاپيماي تجاري به ايستگاه فضايي بين‌المللي

 

در پي پايان برنامه 30 ساله شاتل، ناسا به تشويق شركتهاي خصوصي براي ساخت فضاپيماهايي پرداخته كه قادر به ارسال محموله و سكنه به ايستگاه فضايي هستند.

 

در سال 2012 اولين نمونه اين فضاپيماها از سوي شركت تجاري اسپيس‌ايكس به سوي ايستگاه فضايي پرتاب خواهد شد. كپسول فضايي دراگون قرار است بر روي موشك فالكون 9 در تاريخ هفت فوريه به سوي آزمايشگاه مداري پرواز كند.

 

چند روز بعد آن و با نزديك شدن اين فضاپيما به ايستگاه، سكنه حاضر در آن با بازوهاي روباتيك اين فضاپيما را گرفته و در ايستگاه مستقر خواهند شد.

 

فضاپيماي خصوصي ديگري موسوم به «سيگنوس (Cygnus) ساخت شركت اوربيتال ساينسس قرار است در ماه مه بر روي موشك تائوروس اين شركت به فضا پرتاب شود.

 

پرواز فضاپيماي زير مداري ويرجين گالكتيك

 

از ديگر عرصه‌هاي رو به رشد پرواز فضايي تجاري، صنعت گردشگري فضايي زير مدار زمين است كه شركت ويرجين گالكتيك از پيشتازان آن به شمار مي‌رود. اين شركت قرار است در ازاي بليتهاي 200 هزار دلاري به انتقال مسافران علاقه‌مند به مدار زير زمين بپردازد.

 

فضاپيماهاي اسپيس‌شيپ 2 و وايت‌كينگ 2، تا كنون چند پرواز آزمايشي بدون موتور را انجام داده‌اند. زمان اولين پرواز موتوردار آنها هنوز تعيين نشده اما كارشناسان اميدوارند كه موتور فضاپيماي اسپيس‌شيپ 2 در سال 2012 روشن شود چرا كه گام مهمي در مسير گردشگري فضايي محسوب مي‌شود.

ايستگاه فضايي سرنشين دار چين

 

چين كه به يك كشور روبه‌رشد در فضا تبديل شده، در حال كار بر روي ايستگاه فضايي سرنشين‌دار خود است. در سال جاري اين كشور اولين مدل آزمايشي ايستگاه فضايي خود را به فضا فرستاده و اولين ملاقات مداري و ورود به ايستگاه را به خوبي اجرا كرد.

 

مدل تيانگونگ يك كه در اواخر ماه سپتامبر پرتاب شده، هنوز در فضا به سر مي‌برد. ماموريت روباتيك شنژو8 در اواخر ماه اكتبر براي ملاقات با اين ايستگاه به فضا پرتاب شده و پس از چندين بار ديدار، در ماه نوامبر به سوي زمين بازگشت.

 

ماموريت‌هاي ورود به ايستگاه بعدي كه اين مهارت اساسي براي ساخت يك ايستكاه فضايي را ارتقا خواهد بخشيد، شنژو 9 و شنژو 10 خواهند بود كه حداقل يكي از آنها سرنشين‌دار است.

 

ورود كاوشگر گريل ناسا در ماه

 

ناسا در 10 سپتامبر فضاپيماي 496 ميليون دلاري گريل را در ماموريتي براي نقشه‌برداري از گرانش ماه و آشنايي با سطح داخلي و ساختار ماه به سوي اين قمر طبيعي زمين پرتاب كرد.

 

اين كاوشگرهاي دوقلو قرار است در روز سال نو ميلادي به مقصد خود وارد شوند. آنها براي سه ماه در مدار ماه باقي مانده و ميدان گرانشي آن را با سنجش تغييرات ريز در فاصله بين دو كاوشگر پيگيري خواهند كرد.

 

پرتاب فضاپيماي خورشيدي LightSail-1

 

LightSail-1 كه يك فضاپيماي خورشيدي بدون سرنشين بوده، توسط شركت پلانتري سوسايتي ساخته شده كه با استفاده از پرتوهاي خورشيدي با سرعت بيشتري مي‌تواند فاصله‌هاي دورتري را به نسبت نيروي محرکه ستني طي كند. LightSail-1 اولين فضاپيما از سه آزمايش برنامه‌ريزي شده اين فناوري در سال 2012 محسوب مي‌شود.

اين فضاپيما از سه فضاپيماي مكعبي شكل كوچك تشكيل شده كه به چهار بادبان مثلثي مايلار مانند يك بادبادك متصل هستند. اين دستگاه براي تامين نيروي خود كاملا بر نور خورشيد تكيه دارد.

 

شروع سفر دوم فضاپيماي داون به مقصد سيارك دوم

 

كاوشگر داون ناسا كه در سال 2007 به فضا پرتاب شده، از ژوئيه 2011 به دور سيارك وستا چرخيده و تصاوير ارزشمندي از آن ارسال كرده است.

 

وستا دومين سيارك بزرگ حاضر در كمربند سياركي ميان سياره مريخ و مشتري است. در ماه ژوئيه 2011 اين فضاپيماي 466 ميليون دلاري قرار است سيارك وستا را به مقصد سياره كوتوله سرس كه بزرگترين جسم آسماني حاضر در اين كمربند سياركي است، ترك كند.

 

هدف اين ماموريت، ‌مطالعه اين سنگهاي آسماني براي دستيابي به سرنخهايي از تاريخ منظومه شمسي و شكل‌گيري سيارات است.

 

ورود مريخ‌نورد كنجكاوي به سطح سياره مريخ

 

كاوشگر غول‌پيكر كنجكاوي ناسا كه محور مركزي ماموريت آزمايشگاه علمي مريخ به شمار مي‌رود، قرار است در اوائل ماه اوت وارد اين سياره سرخ‌رنگ شود.

 

كاوشگر 205 ميليارد دلاري ناسا در ماه نوامبر به مقصد مريخ پرتاب شد. كنجكاوي، بزرگترين و پيچيده‌ترين مريخ‌نورد تاكنون است كه به 10 ابزار تحقيقاتي علمي براي جست‌وجوي نشانه‌هاي احتمالي حيات بر روي مريخ مجهز است.

 

فرود كنجكاوي بسيار پيچيده و بي‌سابقه بوده و قرار است توسط يك جرثقيل آسماني بر روي سطح مريخ فرود آيد.

 

آزمايشات فرود هواپيماي فضايي دريم‌چيسر

 

دريم‌چيسر يك هواپيماي فضايي خصوصي شركت سيرا نوادا است كه با هدف انتقال فضانوردان ناسا به ايستگاه فضايي طراحي شده است.

 

اين هواپيما براي اين منظور بر روي موشك اطلس پنج سوار خواهد شد اما پيش از آن شركت سيرا نوادا قصد دارد در تابستان آينده چند پرواز آزمايشي نزديك به زمين را بر روي دريم‌چيسر انجام دهد.

 

در اولين پرواز آزمايشي، اين هواپيما بر روي فضاپيماي وايت‌نايت دو ويرجين گالكتيك به بالا برده شده و سپس به پائين رها مي‌شود تا بتواند بصورت بدون موتور براي آزمايش قابليت‌هاي فرود آن در زمين بنشيند.

 

فرود هواپيماي فضايي سري نيروي هوايي آمريكا

 

نيروي هوايي آمريكا در حال حاضر يك فضاپيماي جاسوسي سري موسوم به X-37B در مدار دارد كه در ماه مارس بر روي يك موشك اطلس پنج به فضا پرتاب شد. اگرچه ماموريت اين فضاپيما در ابتدا براي 9 ماه برنامه‌ريزي شده بود، اما انتظار مي‌رود كه در فرودي سري در اوايل 2012 وارد زمين شود.

 

احتمال اين موضوع نيز وجود درارد كه نيروي هوايي يك نسخه ديگر از اين فضاپيماي آزمايشي را در سال 2012 به فضا بفرستد. جزئيات زيادي از اين خودرو منتشر نشده اما قرار است يك بستر پيش‌ساخت روباتيك طولاني‌مدت براي فعاليت‌هاي اين نيرو در فضا باشد. همچنين محموله X-37B محرمانه باقي مانده است.

 

نصب ابزارهاي جديد در ايستگاه فضايي بين‌المللي

 

اگرچه ايستگاه فضايي اكنون عملا تكميل شده اما هنوز به تجهيزات و ابزارهاي جديد نياز دارد. اين آزمايشگاه مدارگرد 100 ميليارد دلاري، كار مشتركي از آمريكا، روسيه، سازمان فضايي اروپا، ژاپن و كانادا است.

 

در مي 2012 ،‌ روسيه مدل آزمايشگاه چند منظوره نائوكاي خود را به ايستگاه فضايي اضافه خواهد كرد كه جايگزين بدنه اتصال پيرس كنوني خواهد شد. در اين جايگاه، ابزارهاي علمي و محموله‌هاي مورد نياز براي اتصال به ايستگاه به همراه نواحي كار و استراحت براي فضانوردان فراهم خواهد شد.

 

موشك روسي پروتون اين اتاقك را به ايستگاه حمل كرده، همچنين بازوي روباتيك اروپا را نيز به اين ايستگاه انتقال خواهد داد كه به بخش روسي ايستگاه براي كمك به كار در بخش بيروني ايستگاه متصل خواهد شد.

 

نقاط عطف كاوش سياره‌اي

 

بسياري از كاوشگرهاي روباتيك كه اكنون در حال بررسي منظومه شمسي هستند، ‌سال آينده به مراحل برجسته‌تري از كار خود خواهند رسيد.

 

براي مثال مدارگرد كاسيني كه از سال 2004 در مدار سياره زحل قرار دارد، سال آينده به كاوش در قمرهاي تيتان و انسلدوس و همچنين قمرهاي دورتر ديگر در اطراف اين سياره از جمله هلن، ميماس، جانوي،‌ پوليدئوس، تلستو، پالين و ديون خواهد پرداخت.

 

ماموريت مسنجر ناسا نيز كه امسال وارد مدار سياره ناهيد شده، به پژوهش نزديك و دقيق خود از اين نزديكترين سياره به خورشيد ادامه خواهد داد.

 

ماموريت نيو هورايزن اين سازمان نيز كه در سال 2006 به فضا پرتاب شده، از ساير فضاپيماهاي تاكنون به سياره پلوتو نزديكتر خواهد شد. اين فضاپيما قرار است در سال 2015 به مقصد خود رسيده و به بررسي سياره كوتوله پلوتو و قمرهاي آن بپردازد.

 

نيو هورايزن اكنون از مدار اورانوس گذشته و تا سال 2014 از مدار نپتون نيز عبور خواهد كرد.

 

حضور دائمي انسان در فضا

 

اين هدف آن چنان دور به نظر نمي‌رسد؛ چرا كه سازندگان ايستگاه فضايي از سال 2000 به انجام اين كار مشغول بوده و فضانوردان را براي نگهداري از ايستگاه و انجام آزمايشات علمي به اين مدارگرد اعزام كرده‌اند.

 

با وجود پايان برنامه 30 ساله شاتل ناسا، اين سازمان انتقال فضانوردان و محموله‌هاي تداركاتي لازم را تا حداقل سال 2020 به ايستگاه فضايي ادامه مي‌دهد.

 

در سال 2012 قرار است 12 فضانورد در چهار ماموريت مختلف به ايستگاه فضايي منتقل شوند. اين فضانوردان هر كدام مدت حدود شش ماه را براي تحقيق و كار در فضا در اين مدارگرد باقي خواهند ماند.


نوشته شده در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin