ساخت نخستین صابون مغناطیسی جهان





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

ساخت نخستین صابون مغناطیسی جهانمحققان دانشگاه بریستول موفق به ساخت صابونی از نمک‌های پرآهن محلول در آب شده‌اند که در زمان قرار گرفتن در محلول به میدان مغناطیسی واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ویژگی‌های مغناطیسی این صابون با نوترونها در موسسه لائو لانگوین برای نتیجه گرفتن از توده‌های ریز غنی از آن که در محلول آبکی قرار گرفته، به نمایش درآمدند.

تولید این ویژگی در یک صابون کاملا کاربردی می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد استفاده از صابون در پاکسازی‌های نشت نفت کاهش داده و انقلابی در محصولات نظافتی صنعتی ایجاد کند.

دانشمندان از مدتها پیش به دنبال راهی برای کنترل صابونها یا همان سورفکتانت‌ها در زمان حضور در محلول برای افزایش قابلیت آنها در انحلال نفت در آب و حذف آنها از سیستم بوده‌اند.

تیم محققان دانشگاه بریستول پیش از این بر روی صابونهای حساس به نور، دی‌اکسید کربن یا تغییرات در پی‌اچ، دما یا فشار کار کرده‌اند. آخرین دستاورد آنها که در مجله Angewandte Chemie منتشر شده، اولین صابون جهان از لحاظ حساسیت به میدان مغناطیسی است.

سورفکتانت‌های مایع یونی که بیشتر از آب به همراه برخی مجموعه‌های فلز انتقالی مانند آهن متصل به هالیدهایی مانند برمین یا کلرین تشکیل شده‌اند، با مغناطیس قابل کنترل بوده اما دانشمندان همیشه بر این تصور بودند که مرکز فلزی آنها در محلول بسیار حالت مشتق داشته و از تعاملات طولانی‌مدت لازم برای فعالیت مغناطیسی جلوگیری می‌کند.

این محققان محصول خود را با حل کردن آهن در طیفی از مواد سورفکتانت بی‌اثر یودهای کلرید و برومید ساخته‌اند که در محصولات شست‌وشوی دهان و نرم‌کننده‌های لباس نیز وجود دارند. افزودن آهن موجب ایجاد مراکز فلزی در ذرات صابون می‌شود.

کاربردهای احتمالی سورفکتانت‌های مغناطیسی بسیار زیاد است. پاسخگویی آنها به محرکهای بیرونی به طیفهایی از ویژگیهایی مانند رسانایی الکتریکی آنها، نقطه ذوب، اندازه و شکل مصالح و چگونگی تغییر حل شدن آن در آب با یک کلید خاموش و روشن ساده مغناطیسی منجر می‌شود.

پیش از این، این عوامل که در اثرگذاری کاربری صابونها در تاسیسات صنعتی مهم هستند تنها با افزودن یک بار الکتریکی یا تغییر پی‌اچ، دما یا فشار سیستم قابل کنترل بودند.

این ویژگی همچنین در ساخت مواد پاک‌کننده آینده و تصفیه آب قابل استفاده است. همچنین افزودن این سورفکتانت و یک میدان مغناطیسی، کنترل دقیق قطرات مایع را در آزمایشات علمی آسانتر خواهد کرد.




نوشته شده در پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin