پنهان شدن از جنس نجوم





























نگاهی به فراسوی آسمان

رصد اختفا یکی از هیجانانگیز‌ترین رصدهایی است که هر رصدگری ممکن است تجربه کند. پنهان یا پیداشدن ستارهای پشت جرمی مثل ماه یا یک سیارک بهتنهایی پدیدهای منحصربهفرد است. اما هنگامی که بتوان این پدیده را بهدقت رصد و زمانسنجی کرد، اطلاعات کمنظیری به ما می‌دهد که هیجان رصد اختفا را دوچندان می‌کند. برای رصد اختفا‌ها مهم نیست که کجای این کرهی خاکی زندگی می‌کنید. هنگامی که فقط تلسکوپی ۴ اینچی یا بزرگ‌تر، ابزار زمانسنجی دقیق و یک رایانه داشته باشید، می‌توانید اختفا را رصد کنید و دادههای علمی را از رصد آن استخراج کنید.

اختفا هنگامی رخ می‌دهد که جسمی برای مدت زمانی پشت جسمی دیگر، که بین خودش و ناظر قرار دارد، پنهان شود. در نجوم به موقعیتی که جرم سماوی نزدیک‌تر مقابل جرم دور‌تر قرار بگیرد و آن را بپوشاند هم اختفا می‌گویند...

اینم تصویرنجومی روز


شفق قطبی ماه ژانویه بر فراز نروژ
24 ژانویه 2012

توضیحات: آنچه در آسمان دیده می‌شود چیست؟ یک شفق قطبی. یک فوران بزرگ از تاج خورشید که 5 روز پیش رخ داد و یک ابر پر سرعت شامل الکترون، پروتون و یون را به سوی زمین پرتاب کرد. اگرچه بیشتر این ابر از زمین عبور می‌کند ولی برخی از ذرات آن، با شدت با لایه‌ی ماگنتوسفر(مغناط‌کره) برخورد کرده و باعث به وجود آمدن شفق‌های دیدنی در عرض‌های جغرافیایی شمالی شده است. تصویر بالا یک شفق قطبی خوش‌عکس و منحصر به فرد است که شب گذشته بر فراز "Grotfjord " در نروژ ظاهر شده است. ممکن است برای بعضی‌ها، این نور سوسو زن سبز رنگ که از یونیزه شدن اتم‌های اکسیژن جو به وجود آمده، به شکل یک عقاب بزرگ باشد اما برای اظهار نظر خود در مورد این عکس آزاد هستید! این دوره از فعالیت‌های خورشیدی هنوز به پایان نرسیده است. یک زبانه‌ی خورشیدی جدید و قوی که دیروز رخ داد ممکن است از امشب به بعد باعث به وجود آمدن شفق‌های فوق العاده‌ی بیشتری شود.



نوشته شده در پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin