رصد ریگزارهای گرمسیری در بزرگترین قمر زحل





























نگاهی به فراسوی آسمان

کاوشگر کاسینی با رصد تیتان، بزرگترین قمر زحل توانست تصاویری را از دو ریگزار شنی که در مناطق گرمسیری زمین یافت می شوند، تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ریگزارهای شنی در زمین، مریخ و زهره بسیار گسترده هستند. اکنون به خاطر اطلاعاتی که کاوشگر کاسینی از تیتان جمع آوری کرده است دانشمندان دریافتند که بزرگترین قمر سیاره زحل نیز به طور غیرمنتظره ای از این ریگزارها برخوردار است.

این کاوشگر توانست دو ریگزار به نام "بلت" (Belet ) و "فنسال" (Fensal ) را در سطح این قمر شناسایی کند. "فنسال" در عرض جغرافیایی بالاتری نسبت به "بلت" قرار دارد و به همان نسبت شنهای ریزتر و روشن تری دارد.

این ریگزارها 13 درصد از سطح تیتان را پوشانده اند و در مساحتی به وسعت بیش از 10 میلیون کیلومتر مربع گسترده شده اند.

هرچند از نظر شکل ظاهری این ریگزارها شبیه به شنزارهای صحرای شبه جزیره عربستان و صحرای نامیبیا هستند باوجود این، نسبت به استاندارد شنزارهای زمین بسیار غول پیکرترند. به طوریکه عرض آنها به طور متوسط 1 تا 2 کیلومتر، طولشان صدها کیلومتر و ارتفاع آنها در حدود 100 متر است.

رصد ریگزارهای گرمسیری در بزرگترین قمر زحل

مقایسه شنزارهای زمین و تیتان

همچنین دانشمندان معتقدند که شنهای سطح این قمر برخلاف شنهای زمین از سیلیکاتها تشکیل نشده اند، بلکه از ترکیبات جامد کربن مثل هیدروکربورهایی هستند که از اتمسفر رسوب می کنند اما هنوز فرایند رسوب آنها مشخص نیست. دانه های این شنها در ابعاد میلیمتری است.

براساس گزارش اسپیس دیلی، سیاره شناسان لابراتوار Jet Propulsion ناسا کشف کردند که اندازه شنزارها تحت تاثیر حداقل دو فاکتور جغرافیایی شامل عرض جغرافی و ارتفاع قرار دارد. به طوریکه در ارتفاعات بالاتر، شنزارها محکمتر هستند و دارای یک پوشش شنی نازکترند. از منظر عرض جغرافیایی، شنزارهایی که در مناطق استوایی تیتان در فضای بین 30 درجه جنوبی و 30 درجه شمالی قرار دارند کم حجم تر از شنزارهای جنوبی هستند.

تیتان تنها قمر طبیعی منظومه خورشیدی است که دارای یک اتمسفر ثابت است. 98.4 درصد از اتمسفر این قمر زحل از نیتروژن و 1.4 درصد از متان تشکیل شده اما آثاری از گازهای متعدد دیگری نیز در آن دیده می شود.

 


نوشته شده در یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin