کاوشگر مریخ در میان توفان های خورشیدی





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

کاوشگر مریخ در میان توفان های خورشیدیکاوشگر کنجکاوی در مسیر سفرش به سوی مریخ یکی از مهلکترین توفانهای جهان را تجربه کرد و در معرض توفان خورشیدی عظیمی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعاتی که توسط ردیابهای این کاوشگر جمع آوری شده اند، می توانند در طراحی فضاپیماهای سرنشین دار آینده به کار گرفته شوند.

هفته گذشته فوران خورشیدی منجر به بمباران اشعه ای شد، بمبارانی که طی هفت سال گذشته بزرگترین به شمار می رود، و در نتیجه این بمباران خطوط هواپیمایی در نیمکره شمالی زمین مختل شدند. در عین حال این توفان بر روی لابراتوار بسیار دور افتاده مریخی که فاصله زیادی از زمین گرفته است نیز تاثیر گذاشته است، کاوشگری که در حال طی کردن مسافت میان زمین و مریخ است.

ردیاب اشعه ای کاوشگر "کنجکاوی" که به صورت مخفف RAD نامیده می شود، تاثیر فورانهای اشعه های خورشیدی را به ثبت رسانده است. این طور به نظر نمی آید که توفان اشعه های خورشیدی به کاوشگر و بخشهای درونی آن آسیبی وارد کرده باشد اما اطلاعات به ثبت رسیده فرصتی ارزشمند را برای دانشمندان فراهم آورده تا بتوانند بر روی تاثیر تشعشعات خورشیدی بر روی ساکنان یک فضاپیما مطالعه کنند.

RAD به این منظور طراحی شده تا بتواند تاثیر تشعشعات را بر روی سطح سیاره مریخ محاسبه کند، با این همه طی سفر طولانی و یک ساله ای که تا رسیدن به مریخ در پیش رو دارد، از این ردیاب هر 24 ساعت یکبار برای جمع آوری دیگر اطلاعات محیطی استفاده می شود.

به گفته تیم هدایت کننده این پروژه اطلاعاتی که طی وقوع این توفان خورشیدی جمع آوری شده است هنوز به طور کامل تجزیه و تحلیل نشده اما وقوع این رویداد و تحت تاثیر قرار گرفتن "کنجکاوی"، از تعداد بالای دفعاتی که این کاوشگر به زمین اطلاعات ارسال کرده، کاملا آشکار است.

این اطلاعات می تواند برای دانشمندان درک درستی از شدت تشعشعات خورشیدی که می تواند افراد یا اجسام درون یک فضاپیما را تحت تاثیر خود قرار دهد، به وجود آورد تا دانشمندان با توجه به این اطلاعات نوع عایق اشعه ای که برای ساخت فضاپیماهای سرنشین دار نیاز خواهند داشت را تعیین کنند.

بر اساس گزارش اسپیس، به این شکل با تکمیل طراحی فضاپیماهایی که برای سفرهای فضایی طولانی مدت ساخته می شوند، مسیر سفرهای انسان به اعماق فضا هموارتر خواهد شد.




نوشته شده در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin