کشف شواهدی از وجود اقیانوس باستانی بر سطح مریخ





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

کشف شواهدی از وجود اقیانوس باستانی بر سطح مریخاسکن راداری صورت گرفته توسط مدارگرد مریخ اکسپرس، رسوب یک اقیانوس بسیار قدیمی در قطب شمال سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد: تصاویر به دست آمده از اسکن راداری زیر سطح مریخ شواهد قوی و محکمی از وجود یک اقیانوس قدیمی بر سطح این سیاره را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به گفته «ولودوک کوفمان» سرپرست تیم راداری آژانس فضایی اروپا، برای اولین بار، اسکن راداری تصاویر زیرسطحی 60 تا 80 متری مریخ را منتشر کردند. رسوباتی از بستر اقیانوس و مرزهایی از ساحل در تصاویر ارسالی مدارگر اکسپرس دیده می‌شوند.

اگرچه وضعیت کنونی سطح مریخ یک بیابان خشک است، اما رسوبات بستر اقیانوسی و مرزهای ساحلی نشان می‌دهد که گذشته مریخ دارای آب بوده است.

محققان معتقدند در طول تاریخ حیات سیاره مریخ، دو اقیانوس بر سطح آن تشکیل شده‌اند که یکی از آنها در حدود چهار میلیارد سال قبل زمانی که وضعیت گرمایی بر سطح سیاره غالب بود،‌ وجود داشته است.

دومین اقیانوس نیز 3 میلیارد سال قبل تشکیل شده است. محققان معتقدند آب موجود بر سطح سیاره سرخ احتمالا یک میلیون سال قبل با نفوذ به سطح زیرین یخ زده یا پس از تبدیل به بخار وارد جو شده است.

«جرمی موگینو» محقق موسسه سیاره شناسی و اختر فیزیک گرنوبل فرانسه می‌گوید: در صورت تأیید وجود آب در گذشته سیاره سرخ، احتمالا اعماق سیاره پر از یخ است.

احتمال وجود اقیانوس بر سطح مریخ پیش از این نیز مطرح شده بود، اما شواهد مستدلی در این خصوص بدست نیامده بود.



نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin