کهکشان راه شیری غوطه ور در انتشارات مه آلود اسرارآمیز





























نگاهی به فراسوی آسمان

کهکشان راه شیری غوطه ور در انتشارات مه آلود اسرارآمیز تلسکوپ فضایی پلانک متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) چندی قبل انتشارات مایکرویو مرموز و اشکال جزیره مانندی از ستارگان را در کهکشان راه شیری ثبت کرد. «کریزیستوف گورسگی» از محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا می گوید: تلسکوپ پلانک جنبه های دیدنی و حیرت انگیزی از کهکشان راه شیری را آشکار می کند. در این تصاویر انتشارات مه آلود ریزموج (مایکروویو) در اطراف مرکز کهکشان دیده می شود.

به گفته وی، انتشارات مه آلود ریزموج در طول موج های کوتاه روشن تر از نورهای مشابهی هستند که در سایر نقاط کهکشان ساطع می شوند. این انتشارات از نقطه ای در قلب کهکشان ساطع می شوند و شبیه شکلی از انرژی نور هستند که در هنگام شتاب الکترون ها در میدان مغناطیسی تولید می شوند. محققان به طور دقیق موفق به کشف منبع اصلی انتشارات مه آلود نشده اند، اگرچه ابرنواختر، تندبادهای عظیم کهکشانی یا ماده تاریک به عنوان منابع احتمالی مطرح شده اند. تلسکوپ پلانک همچنین مناطقی از گاز سرد (عمدتا هیدروژن) را در کهکشان راه شیری کشف کرده که به گفته محققان، احتمالا محل شکل گیری ستارگان جدید است.

هیدروژن مولکولی سوخت مورد نیاز در فرآیند شکل گیری ستارگان است و کشف ابرهای ناشناخته از منواکسید کربن به درک بهتر از نحوه تولد ستارگان در کهکشان راه شیری کمک می کند. تلسکوپ فضایی پلانک در سال 2009 به فضا پرتاب شد. محققان از تصاویر و داده های این تلسکوپ در کنار اطلاعات به دست آمده از کاوشگر ویلکینسون ناسا برای تجزیه و تحلیل نوسانات کوچک در پس زمینه کیهانی استفاده می کنند.



نوشته شده در دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin