انتشار نتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی روی داده های تلسکوپ فضایی ژاپن





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

 

انتشار نتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی روی داده های تلسکوپ فضایی ژاپننتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی بر روی داده‌های تلسکوپ فضایی ژاپن مورد تائید واقع شد.

 مقاله دکتر احسان توابی، استادیار گروه فیزیک دانشگاه پیام‌ نور مرکز زنجان با عنوان «A statistical analysis of the SOT-Hinode observations of solar spicules and their wave-like behavior» در مجله علمی «New Astronomy» چاپ و به ‌عنوان یکی از مقالات داغ این مجله شناخته شده است.

به گفته توابی، این مقاله با همکاری گروهی از محققان دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه نوشته شده و گروه‌های علمی از دانشگاه‌های مسکو و هاروارد و سازمان فضایی ژاپن (ماموریت فضایی هینوده) در آن نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به ویژگی این مقاله در مقایسه با مقالات مشابه، به استفاده از روش آنالیز فوریه کوپل شده به موجکهای مورلت اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام ‌نور زنجان با اشاره به قابلیت این روش در تشخیص دقیق نوسانات امواج مگنتوهیدرواستاتیکی منتشره در طول سیخک‌های خورشیدی و روش خودکار ثبت امواج پیچشی آلفن که از عوامل گرمایش جو خارجی خورشید شناخته می‌شود، اظهار کرد: روش جدید گامی بلند در عرصه تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ‌های فضایی محسوب می‌شود.

وی افزود: این روش همچنین از محاسبات لاپلاسی که الگوریتم آن برای ردگیری ساختارهای بسیار ریز پایه‌گذاری شده، بر روی داده‌های تلسکوپ ایستگاه فضایی ژاپن (هینوده) مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن تایید شده است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: دستاوردهای این تحقیق در چندین کارگاه‌ تخصصی بین‌المللی از جمله در دانشگاه بروکسل بلژیک (Proba2/SWAP) و مرکز فضایی اروپا (ESA) و همچنین دانشگاه مارسی (LAM) و ماری کوری پاریس (IAP) برای محققان و پژوهشگران ارائه شده است.



نوشته شده در پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin