کسب جایگاه دهم دنیا توسط محققان ایرانی در تولید علم نانو





























نگاهی به فراسوی آسمان

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از کسب جایگاه دهم دنیا توسط محققان ایرانی با تولید 851 مقاله تا ماه می سال 2012 خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدمهدی رضایت در مراسم افتتاحیه‌ی دوازدهمین همایش دانش‌آموختگان فناوری نانو که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان این‌که در سال 2011 ایران با تولید سه هزار مقاله‌ی نانو، رتبه‌ی دوازدهم جهان را کسب کرد، گفت: ایران تا ابتدای ماه می سال 2012 با تولید 851 مقاله در حوزه نانو توانست جایگاه دهم دنیا را کسب کند که امیدواریم با ادامه این روند تا پایان سال میلادی این جایگاه برای ایران تثبیت شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 14 هزار استاد دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دانش‌آموخته حوزه فناوری نانو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در مجموع 91 پتنت بین‌المللی در حوزه‌ی نانو در کشور وجود دارد که این میزان 40 درصد کل پتنت‌های بین‌المللی کشور است.

رضایت با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌ی نانو فعال هستند، افزود: به همت یکی از همین شرکتهای دانش بنیان در حال حاضر نانوداروی ایرانی با سطح فناوری بسیار بالا در خون بیماران ایرانی جریان دارد که این موضوع در کل کشورهای منطقه بی‌سابقه است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 18 دستگاه در حوزه‌ی نانو در بازار وجود دارد، ادامه داد:‌ نفوذ فناوری نانو در حوزه صنعت طی سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که در نمایشگاه نانوی امسال شاهد افزایش تعداد قطعات ساخته شده در خودرو با فناوری نانو خواهیم بود.

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد نانو با تاکید بر این که جهت دادن سمت و سوی تحقیقات دانشگاهی به سمت نیاز صنایع یکی از برنامه‌های اصلی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو است، تصریح کرد: در این راستا از پایان‌نامه‌هایی که مشکل صنایع و شرکت دانش بنیان را حل کنند، دو برابر حمایت می‌شود. به استادان این پایان‌نامه‌ها در مقطع دکتری یک میلیون تومان و در مقطع کارشناسی ارشد پانصد هزار تومان اعطا می‌شود تا از خدمات شبکه تجهیزاتی نانو با این میزان استفاده کنند.

رضایت، با بیان این که مشارکت ایران در تولید مقالات نانوی جهان در سال 2010 میلادی 16 درصد است، تصریح کرد: در نسبت تعداد پتنت‌های بین‌المللی به مقالات فناوری نانو در سال 2011 ایران رتبه‌ی 46 جهان را به دست آورد که باید در این راستا گام‌های بیشتری برداشته شود.

منبع:ایسنا


نوشته شده در شنبه 6 خرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin