فضاپیمای چینی به آزمایشگاه فضایی متصل شد





























نگاهی به فراسوی آسمان

فضاپیمای چینی که نخستین مأموریت خود را با سه سرنشین فضانورد انجام داده دیروز دوشنبه 29 خرداد ماه به ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 متصل شد و چین را به نخستین کشوری تبدیل کرد که پس از آمریکا و روسیه به این فناوری دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کپسول فضایی شنزن 9 دیروز دوشنبه 29 خرداد ماه به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 1 که در 343 کیلومتری بالای زمین قرار دارد متصل شد، این اتصال به صورت زنده از تلویزیون ملی چین پخش شد.

قرار است به عنوان بخشی از آماده سازی ها برای استقرار یک ایستگاه فضایی دائمی دارای سرنشین، فضانوردان چینی چند روزی در این آزمایشگاه کار و زندگی کنند. خدمه این پرواز دربرگیرنده لیو یانگ 33 ساله خلبان نیروی هوایی چین و نخستین فضانورزن چینی است.

این اتصال برای یک پرواز فضایی دارای سرنشین چینی برای نخستین بار صورت می گیرد. در نوامبر سال 2011  شنزو 8 با موفقیت دوبار به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 1 متصل شد، اما این اتصال از طریق کنترل از راه دور انجام می شد.

اتصال دیروز نیز توسط کنترل از راه دور از پایگاه زمینی در چین تکمیل شد. اتصال دستی نیز از سوی یکی از خدمه پرواز برای پایان این مأموریت برنامه ریزی شده است.

غیر از لیو33 ساله جینگ هیپنگ 45 ساله از فضانوردان کهنه کار و فرمانده مأموریت ، لیو وانگ 43 ساله نیز حضور دارند. سه ساعت پس از اتصال فضانوردان از طریق شبکه ملی در آزمایشگاه تیانگونگ 1 نشان داده شده اند.

این فضانوردان دست کم 10 روز را در فضا سپری می کنند. این سومین پرواز دارای سرنشین چین بود که روز شنبه 27 خرداد ماه از مرکز جیوکوآن در شمال چین انجام شد، این درحالی است که دو پرواز پیشین چین به عنوان یک مأموریت نبوده و فضانوردان در هیچ ایستگاهی اقامت نداشتند.

چین امیدوار است که با دست یافتن به این فناوری بتواند با آمریکا و روسیه به عنوان تنها کشورهایی که به طور مستقل ایستگاه فضایی را در مدار نگاه داشته اند، رقابت کند این کشور یکی از سه کشوری است که به طور مستقل پرواز فضایی انجام داده است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، مأموریت بعدی فضایی دارای سرنشین چین اواخر امسال انجام می شود. مأموریتهای احتمالی آنها چین دربرگیرنده اعزام فضانورد به ماه است.

ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 به عنوان نمونه اولیه ایستگاه فضایی با هدف آزمایش تکنیکهای مورد نیاز برای یک ایستگاه بزرگتر چینی که درحال ساخت و توسعه بوده ساخته شده است. این آزمایشگاه دارای طول 10.4 و عرض 3.35 ومتر است و وزن آن 8500 کیلوگرم است.

مقامات فضایی چین اظهار داشتند که این کشور درحال توسعه یک ایستگاه فضایی 60 هزار کیلوگرمی هستند که از هفت آزمایشگاه فضایی تشکیل خواهد شد. قرار است این ایستگاه فضایی در سال 2020 به فضا پرتاب شود.


نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin