نخستین ایمیل به ساکنان ایستگاه فضایی چین رسید





























نگاهی به فراسوی آسمان

 

مرکز کنترل زمینی در پکن ایمیلی حاوی عکس، پیام و تصاویر ویدئویی برای فضانوردان مستقر در ماژول آزمایشگاهی تینگونگ-1 ارسال کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فضاپیمای «شنژو 9» حامل سه سرنشین از جمله نخستین فضانورد زن چین روز شنبه از پایگاهی در شمال این کشور به سمت ماژول آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-1 پرتاب شد و روز دوشنبه با موفقیت به این ایستگاه فضایی متصل شد.

به گفته «دنگ یبینگ» مهندس ارشد مرکز آموزش فضانوردان چین، مجموعه آزمایشات فضانوردان از جمله تحقیقات پزشکی در داخل ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ-1 آغاز شده است.

روز سه شنبه از طریق کانال ارتباطی اختصاصی بین ماژول آزمایشگاهی در فضا و مرکز کنترل زمینی مأموریت در پکن، ایمیلی حاوی تصاویر ویدئویی و عکس برای فضانوردان ارسال شد.

فضانوردان چین تنها گروهی نیستند که در مدار زمین می توانند ایمیل خود را بررسی کنند؛ در حال حاضر شش فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) با استفاده از اینترنت می توانند علاوه بر دریافت و ارسال ایمیل، تصاویر دیدنی از فراز زمین را در وبلاگ خود قرار دهند.

چین پس از آمریکا و روسیه به عنوان سومین کشور دارنده ایستگاه فضایی اختصاصی شناخته می شود. در پروژه 100 میلیارد دلاری ایستگاه فضایی بین المللی 15 کشور به جز چین مشارکت دارند و در هر مأموریت شش فضانورد از ناسا، سازمان فضایی اروپا (اسا)، روسیه و ژاپن در این ایستگاه مستقر می شوند.

در طول این سفر 13 روزه، منوی غذایی اختصاصی برای «لی یانگ» نخستین فضانورد زن چین در نظر گرفته شده است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات و شکلات است که با منوی فضانوردان مرد تفاوت زیادی دارد. در منوی غذایی فضانوردان 50 نوع غذا متنوع شامل شکلات، دسر، سبزیجات وجود دارد.


نوشته شده در پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin