شکارچی سیاه‌چاله‌ها به فضا پرتاب شد





























نگاهی به فراسوی آسمان

تلسکوپ فضایی NuSTAR، در صبحگاه روز چهارشنبه 13 ژوئن 2012، توسط پرتابگر هوا به فضای پگاسوس به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. NuSTAR که سرواژه "آرایه تلسکوپ طیف نگار هسته ای" است، قرار است در طول موج های پرانرژی ایکس به جستجو و بررسی ماهیت و ساختار سیاه چاله ها بپردازد. این تلسکوپ در فاز اول ماموریت فضایی خود که حدود 2 سال به طول می انجامد، از مناطق اطراف مرکز کهکشان راه شیری که محل تجمع سیاه چاله هاست، نقشه برداری می کند. همچنین NuSTAR، به بررسی مواد و عناصر بقایای انفجارهای ابرنواختری جوان می پردازد تا داده هایی درباره ماهیت این انفجارها را جمع آوری کند؛ همچنین این تلسکوپ در طول ماموریت خود به بررسی تشعتشات کیهانی نیز خواهد پرداخت.
تلسکوپ فضایی NuSTAR، مجهز به دو اپتیک خاص و یک ردیاب جدید در طول موج های پرانرژی ایکس است که نسبت به آنچه که در تلسکوپ فضای فضایی چاندرا و XMM-Newton پیش از این استفاده می شد، پیشرفته است. ابزارها و تجهیزات نصب شده روی این تلسکوپ، نسبت به ماموریت های قبلی قادر هستند وضوح طیفی 10 تا 100 برابر بیشتر را برای دانشمندان فراهم کنند.
تلسکوپ فضایی NuSTAR، پس از پرتاب در مداری به ارتفاع 550 کیلومتر از سطح زمین با زاویه میل مداری 6 درجه نسبت به استوا قرار گرفت. این تلسکوپ، در بازه طول موجی KeV5 تا KeV80، به رصد کیهان خواهد پرداخت.

فایل پیوست 1685
طول این فضاپیما هنگام بازشدن آرایه تلسکوپی آن به 10 متر می رسد



نوشته شده در جمعه 6 مرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin