«کنجکاوی» آماده فرود تاریخی بر مریخ می‌شود





























نگاهی به فراسوی آسمان

 
  پس از سپری کردن بیش از هشت ماه سفر در اعماق فضا، مریخ نورد «کنجکاوی» سرانجام فردا به مریخ رسیده و آماده فرود بر سطح سیاره سرخ می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تا کنون 14 تلاش برای فرود بر سطح سیاره مریخ توسط سازمان های فضایی مختلف صورت گرفته گه تنها شش مأموریت با موفقیت همراه بوده است.

ناسا برای انجام این مأموریت بیش از 2.5 میلیارد دلار بودجه صرف کرده و امیدوار است که تلاش چندین ساله محققان با فرود موفقیت آمیز «کنجکاوی» در روز دوشنبه ششم آگوست (16 مرداد) همراه شود.

با توجه به تأخیر زمان ارسال سیگنال از مریخ به زمین که حدودا 14 دقیقه است، کنجکاوی باید بصورت خودکار بر سطح سیاره فرود بیاید.

کنجکاوی (Curiosity)‌ پس از فرود، تحقیقات اکتشافی خود را به همراه دیگر مریخ نورد مستقر در سیاره سرخ موسوم به Opportunity آغاز می کند؛ این مریخ نورد در سال 2004 میلادی بر سطح مریخ فرود آمده بود.

پیش بینی وضعیت آب و هوای مریخ

آسمان خشک و بادهای آرام بهترین وضعیت آب و هوایی برای فرود کنجکاوی محسوب می شود.

از روز یکشنبه پرواز مریخ نورد بحالت خودکار در آمده است و فرود نیز بدون هدایت مرکز زمینی انجام خواهد شد؛ در صورت بروز توفان گرد و غبار، کنجکاوی باید به تنهایی با این شرایط مقابله کند.

طراحی بزرگترین سپر حرارتی

سیاره سرخ بدلیل دارا بودن جو خشن به مثلث برمودای منظومه شمسی معروف است و به همین دلیل نیمی از مأموریت ها به این سیاره با شکست مواجه می شود.

مریخ نورد روباتیک کنجکاوی با سوخت اتمی، با سرعتی معادل 21 هزار و 250 کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ می شود و برای گذر از جو خشن این سیاره به بزرگترین سپر حرارتی ناسا مجهز شده است.

قطر سپر حرارتی 4.5 متر است که طراحی جدید از سپر حرارتی مورد استفاده در مأموریتStardust ‌ برای جمع آوری نمونه از ستاره های دنباله دار محسوب می شود.

نحوه برقراری تماس کنجکاوی با زمین

نحوه برقراری ارتباط مرکز کنترل زمینی با مریخ نورد از سه راه امکان پذیر است که دو شیوه شامل برقراری تماس مستقیم از طریق شبکه اعماق فضا ناسا (Deep Space Network) است.

کنجکاوی همچنین از یک سیستم ارتباطی با فرکانس بالا و پر سرعت (UHF) برخوردار است که امکان ارسال سیگنال به مدارگردهای مریخ را فراهم می کند.

مشاهده فرود تاریخی بر سطح مریخ

مریخ نورد کنجکاوی روز دوشنبه ششم آگوست ساعت 05:31 به وقت گرینویچ (10:01 به وقت تهران) بر سطح مریخ فرود می آید و پخش زنده این برنامه از طریق سایت http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv قابل مشاهده خواهد بود.

 


نوشته شده در دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin