اعزام کاوشگران دوقلو به کمربند تابشی اطراف زمین





























نگاهی به فراسوی آسمان

 یک جفت سفینه فضایی سپردار اواخر ماه جاری میلادی به منظور مطالعه کمربند تابشی اطراف زمین پرتاب می‌شوند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوشگران توفان کمربند تابشی (RBSP) متعلق به ناسا از خلال کمربندهای ضخیم دارای ذرات باردار احاطه کننده زمین عبور خواهند کرد. هدف آن‌‌ها آگاهی یافتن از این محیط‌های پویا و دینامیک است.

برای تحمل آسیب‌های ناشی از چنین تشعشع قوی، این ماهواره‌ها مجهز به لایه‌های نیرومند سپری از جنس آلومینیوم با 8.5 میلی‌متر ضخامت هستند.

این کاوشگران دوقلوی 670 میلیون دلاری در 23 آگوست توسط موشک United Launch Alliance Atlas V و از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا روانه فضا خواهند شد. آن‌‌ها در دو مدار تقریباً مشابه از خلال کمربندهای تابشی «وان الن» مستقر می‌شوند.

این کمربندها نواحی غنی از الکترون و پروتئین بوده که از خورشید گسیل شده‌اند و توسط میدان مغناطیسی زمین به دام افتاده‌اند.

پرتاب این دو کاوشگر چند هفته پس از ماموریت موفقیت‌آمیز ناسا در فرود کنجکاوی روی سطح مریخ صورت می‌گیرد.

سفینه‌های مزبور باید عمل پیچیده تعادل را انجام داده و خود را در مقابل آسیب ناشی از تشعشع خورشیدی حفظ کنند. آن‌ها همچنین باید برای انجام اندازه‌گیری‌های مورد نظر ابزارشان را در معرض این تابش قوی قرار دهند. هر دوی آن‌‌ها مجهز به ابزار علمی تعبیه شده در درون فریم‌های هشت‌ضلعی‌شان هستند. این ماهواره‌‌ها تراکم ذرات باردار در عرض این کمربندها را ترسیم می‌کنند

مدیران این ماموریت از کاوشگران دو قلو و نه کاوشگر منفرد استفاده کردند و هدف آن‌ها صورت‌دادن بررسی‌های همزمان در مکان‌های متعدد به منظور مشخص کردن این موضوع است که آیا تغییر در سطوح تابش نشان‌‌دهنده تغییر در زمان یا فضا است یا خیر.

کمربندهای وان الن در سال 1958 توسط دانشمند امریکایی علوم فضایی به نام جیمز وان الن کشف شدند اما هنوز هم یک معما به شمار می‌آیند.

طی توفان‌های خورشیدی این کمربندهای تا میزان زیادی منبسط می‌شوند و در این صورت می‌توانند خطراتی را برای ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند و حتی فضانوردان مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی ایجاد کنند.


نوشته شده در دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin